کسب و کار اینترنتی

محتوا چیست و آشنایی با انواع فرمت آن

تولید محتوا

«ما در عصر محتوا زندگی می‌کنیم!»

«محتوا پادشاه است!»

محتوا، پیامی است که از یک فرستنده به یک گیرنده ارسال می‌شود. ویدیو، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، مصاحبه تصویری، پادکست، عکس و غیره همه از جنس محتوا بوده و به غیر از سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و پیامک، کانال‌های رایج برای انتشار این محتوا هستند، همگی این فرمت‌ها می‌توانند نقشی موثر در جذب لید و افزایش فروش داشته باشند و محتوا به جای ما با مخاطب صحبت می‌کند 

انواع محتوا

انواع محتوا در بازاریابی محتوایی که ممکن است برای گنجاندن در استراتژی خود انتخاب کنید. در اینجا برخی از موارد بسیار رایج هستند:

1) محتواهای متنی:

  • مقالات و وبلاگ‌ها

طبیعی‌ترین و ساده‌ترین انتشار و تبلیغ محتوا می‌تواند در وبلاگ‌ها صورت گیرد. بازدید کاربران و مخاطبان از وبلاگ‌ها بیشتر است؛ یعنی با انتشار محتوا در وبلاگ شانس بیشتری برای دیده شدن دارید.

  • کتاب 

یکی از کارهایی که باعث می شود در کسب و کار خود به شهرت برسیم استفاده از کتاب است. حال فرقی نمی کند که این کتاب ها فیزیکی باشد یا الکترونیکی. کاری که یک کتاب برای برندسازی در کسب و کاری انجام می دهد برابر 5 سال جلو افتادن در برندسازی است. تاثیری که یک کتاب در بازاریابی محتوا در دیگر فضاها برای شما می آورد شما را شگفت زده خواهد کرد

2)محتواهای بصری:

  • اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک یک نوع تصویر گرافیکی است که قوی‌تر از تصاویر هستند و با نرم افزارهای گرافیکی ساخته می شود. اینفوگرافیک ها شامل: نمودارها، آمارها، توضیحات علمی و سایر اطلاعات می باشند.

به دلیل کم حوصله بودن کاربران و میل به خواندن مطالب کوتاه، اینفوگرافیک بسیار محبوبیت بیشتری به دست آورده است زیرا تمام آن چه که نیاز است در چندین خط و یا چند صفحه توضیح داده شود، در یک تصویر گنجانده می شود.

  • تصاویر

از آنجایی که بیشترین تولید محتواها در بازاریابی محتوا غیر کلامی است؛ پس انتشار محتوا برای مخاطب از روش عکس‌ها و تصاویر بسیار آسان و پر بازدید است. گاهی می‌توانید مقصود و کلمات خود از محتوا در تصاویر بگنجانید به طوریکه مخاطب شما به طور واضح متوجه هدف شما شود. با تصاویر جذاب، پر مفهوم و خلاق می‌توانید به راحتی مشتری و مخاطب جذب کنید.

3) محتوای ویدیویی:

کلیپ و فیلم

ویدیوها آسان‌ترین روشی هستند که شاید مخاطب و کاربر هدف شما آن را انتخاب می‌کنند؛ تا به هدف محتوای تولید شده توسط شما دست یابند. شفاف و صریح بودن فیلم‌ها شاید از جمله دلایلی باشند که مخاطب آن را انتخاب می‌کند. ویدیو بسیار بر روی مخاطب اثر گذار است و به آسانی می‌تواند کاربر را به سمت خود بکشاند. همچنین بسیاری از افراد راحت طلب هستند و برای دریافت موضوع و محتوایی کار خود را راحت می‌کنند و تنها به مشاهده ویدیو می‌پردازند.

موشن گرافیک

موشن‌ گرافیک از دو واژه «موشن» و «گرافیک» ساخته شده و به معنای ساده، گرافیکی است که دارای حرکت است و برای انتقال پیام از قابلیت‌های هر دو استفاده می‌شود. عموماً در آن‌ها از تصاویر واقعی استفاده نمی‌شود و برای طراحی گرافیک آن از نرم‌افزارهای طراحی گرافیک همچون فتوشاپ و ایلاستریتور بهره می‌گیرند.

ارائه محتوا به‌صورت موشن‌ گرافیک، به دلیل وجود حرکت و صدا، جذابیت بیشتری را برای مخاطب به همراه دارد.

4)محتواهای صوتی:

  • پادکست‌ها

گاهی افراد با شنیدن، خوب درک می‌کنند؛ و در زمینه بازاریابی محتوا برای بررسی محتوا ها از پادکست‌ها بهره می‌گیرند. بسیاری از تولید کنندگان محتوا؛ بر این ادعا دارند که علت مشهور شدن محتواهای آنها تولید پادکست بوده است.

  • کتاب‌ صوتی

صدای آواز هر نویسنده‌ای می‌تواند با کتاب‌هایش شنیده شود. در بازاریابی  محتوا کتاب هم نقش مهمی را برای ارائه محتوا ایفا می‌کند. نوع کتاب که الکترونیکی یا فیزیکی باشد؛ فرقی نمی‌کند. شاید کتاب در تعریفی ساده فقط یک ابزار سرگرمی باشد؛ اما بازاریابان محتوا آن را به عنوان ابزار و سلاحی برای موفقیت در بازاریابی خود بکار می‌گیرند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *