شبکه های اجتماعی

آشنایی با معنی اصطلاحات اینستاگرام

اصطلاحات مهم اینستاگرام

فهرستی از اصطلاحات رایج اینستاگرام در این مقاله توضیح داده‌ شده است. تمام اصطلاحاتی که در این بخش آورده‌ایم اصطلاحات اولیه و ضروری اینستاگرام می‌باشند که برای شروع کار خیلی مناسب می‌باشد و درواقع هر علم و تخصصی اصطلاحات مختص به خودش را دارد که باید آنها را در وهله اول آموخت.

پست (post)

به هر عکس یا ویدیو آپلود شده در اینستاگرام، پست می‌گویند. تمام پست‌های شما در صفحه پروفایل اینستاگرامتان نمایش داده می‌شود و همه پست‌های جدیدی که فالوورهایتان می‌گذارند، در فید یا صفحه خانه‌تان می‌توانید ببینید.

استوری (story)

استوری در لغت به معنای داستان گفتن و روایت کردن است.  استوری از قابلیت‌های پرطرفداری است که در سال ۲۰۱۷ به اینستاگرام اضافه شد. این قابلیت به این صورت است که شما می‌توانید برای مدت ۲۴ ساعت عکس یا ویدیویی (با محدودیت ۱۵ ثانیه) را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید.

این عکس یا ویدیو بعد از ۲۴ ساعت خود به خود حذف می‌شود. اگر می‌خواهید این استوری را نگه ‌دارید می‌توانید آن را به بخش هایلایت یا برگزیده‌ها اضافه کنید. در استوری اینستاگرام امکان لایک وجود ندارد و کامنت‌های فالوورهای شما تنها توسط خود شما قابل‌دیدن است.

اصطلاحات رایج اینستاگرام

لایو (live)

به معنای «پخش زنده» است. در اینستاگرام نیز لایو (live) در همین معنی به‌ کار می‌رود. شما به‌صورت زنده می‌توانید فیلم بگیرید و با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید. تمام کسانی که در حال دیدن لایو شما در اینستاگرام هستند می‌توانند لایک کنند و به‌صورت آنلاین کامنت بگذارند. این کامنت‌ها توسط تمام فالوورهای شما قابل‌دیدن است مگر اینکه کامنت ها را ببندید و در آخر لایو را می‌توانید در آی جی تی وی ذخیره کنید.

هایلایت (highlite)

هایلایت اینستاگرام یا «برگزیده‌ها» باید از استوری‌های منتشرشده در صفحه اینستاگرام ایجاد شود! این مسئله به این معنی است که اگر بخواهید یک تصویر از گالری موبایل خود را به هایلایت اضافه کنید، ابتدا باید آن را استوری کرده تا بتوانید آن را به هایلایت خود اضافه کنید

فالو (follow)

فالو به معنای «دنبال و پیروی کردن» است. اصطلاح فالو به این معنی است که شما علاقه‌مندید پست‌ها و فعالیت‌های شخص خاصی را دنبال کنید؛ بنابراین می‌توانید به پیج او بروید و او را فالو (follow) کنید، اگر پیج شخصی و بسته باشد باید شما را اکسپت کند تا بتوانید تمام پست‌های او را ببینید اگر پیج عمومی باشد که هر پست جدیدی که می‌گذارد، در صفحۀ خانه شما نشان داده می‌شود. همچنین شما با فالو کردن اشخاص مختلف می‌توانید ببینید که آن‌ها چه پست‌هایی را لایک کرده‌اند و یا کامنت گذاشته‌اند.

فالوور (follower)

به «دنبال کننده یا پیروی‌کننده» در اینستاگرام فالوور follower می‌گویند. اگر شما پیج کسی را فالو کنید به فالوورهای آن پیج اضافه می‌شوید و تمام کسانی که پیج شما را فالو (دنبال) می‌کنند به فالوورهای پیج شما افزوده می‌شوند.

فالویینگ (Following)

در لغت به معنای «پیروی یا دنبال شونده» است. وقتی شما دیگران را فالو می‌کنید، در قسمت فالویینگ (following) می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. در مورد بقیه پیج‌ها نیز به همین صورت است. فالویینگ یا دنبال شونده هر پیج تعداد کسانی است که توسط آن پیج فالو شده‌اند.

کا (k)

هر 1k، معادل عدد ۱۰۰۰ است. اینستاگرام در بسیاری مواقع برای ساده کردن اعداد بزرگ، از k (به معنی کیلو) استفاده می‌کند. M مخفف کلمه millon و به معنای یک میلیون است با این اوصاف اگر می‌بینید که پیجی  12k فالوور دارد، به این معناست که ۱۲۰۰۰ نفر او را فالو کرده‌اند.

بیزینس پروفایل (Business Profile)

صفحه تجاری یا همان (Business Profile) اینستاگرام مخصوص کسانی است که قصد استفاده تجاری از اینستاگرام رادارند؛ یعنی تمام کسانی که به دنبال کسب درآمد از اینستاگرام هستند. با ایجاد یک بیزینس پروفایل، شما به امکانات ویژه‌ای در بخش مدیریت صفحه خود دسترسی خواهید داشت. امکاناتی که می‌توانند به فروش بیشتر شما کمک کنند و کاربران عادی اینستاگرام، به آن‌ها دسترسی ندارند.

نوتیفیکیشن (Notification)

به معنای «اطلاعات رسمی دربارۀ موضوعی» می‌باشد و به تمام فعالیت‌هایی مربوط می‌شود که دیگران در مورد پیج و پست‌های شما انجام می‌دهند. زمانی که دیگران پست شما را لایک می‌کنند، کامنت می‌گذارند یا شما را فالو می‌کنند، همه این‌ها به‌صورت نوتیفیکیشن و فعالیت مجزا به شما گزارش می‌شود.

اکسپلور (Explore)

اکسپلور صفحه ای است که پست‌هایی از صفحات سراسر دنیای اینستاگرام چه آن‌ها که فالو کرده‌اید و چه نکرده‌اید را برایتان نمایش خواهد داد. این پست‌ها از الگوریتم‌هایی که برای دنبال کردن فعالیت شما در اینستاگرام تعبیه‌شده است، پیروی می‌کنند و طبق فعالیت‌های قبلی شما و فعالیت دوستانتان انتخاب می‌شوند.

فید (Feed)

اولین صفحه‌ای که هنگام وارد شدن به اینستاگرام با آن روبرو می‌شوید، فید یا صفحه خانه[1] شما (آیکن خانه) می‌باشد که در آن می‌توانید جدیدترین استوری و پست‌های فالوورهایتان را مشاهده کنید.

هشتگ (Hashtags)

به زبان ساده هشتگ (#)، «کلمه کلیدی» است که برای دسته‌بندی و به اشتراک‌گذاری پست‌ها به کار می‌رود.استفاده از هشتگ باعث می‌شود که به‌راحتی بتوانید تمام محتواهای متفاوت (فیلم، عکس، ویدیو و…) که در مورد یک موضوع خاص وجود دارد را پیدا کنید. می‌توانید از هشتگ در کامنت ها و زیر پست‌هایتان نیز استفاده کنید.

هشتگ صرفاً مخصوص به اینستاگرام نیست، بلکه در توییتر، پینترست و فیس‌بوک نیز وجود دارد؛ به عنوان نمونه اگر شما می‌خواهید پست‌های مربوط به آموزش اینستاگرام را ببینید می‌توانید با سرچ کردن #آموزش_اینستاگرام پست‌های زیادی با این عنوان را پیدا کنید.

کافی است پیش از هر چیزی که می‌خواهید بنویسید از یک علامت (#) استفاده کنید و مابین کلمات چند سیلابی آندرلاین ( _ ) بدون زدن فاصله، بگذارید.

منشن (Mention)

منشن به معنای «اشاره کردن، ذکر کردن و نام بردن» است. از این قابلیت در اینستاگرام زمانی که بخواهید به نام کسی اشاره‌کنید، استفاده می‌کنید. از این قابلیت هم در کپشن ها، هم در کامنت ها و هم استوری می‌توانید استفاده کنید.

مثلاً برای اشاره به حضور دوستتان در یک عکس مشترک می‌توانید او را منشن کنید. برای  mentionکردن از یک علامت (@) پیش از آیدی اینستاگرام شخص موردنظر استفاده کنید.

saratorabi.ir@

تگ (Tag)

معنای تگ  «برچسب زدن و علامت زدن» است. شما برای معرفی دوستانتان و اشاره به نام آن‌ها در عکس‌های اینستاگرام می‌توانید از قابلیت تگ کردن استفاده کنید. برای تگ کردن قبل از آیدی ایسنتاگرام افراد از @ استفاده کنید.

دایرکت (Direct)

دایرکت به‌نوعی همان قسمت مسیج و پیام‌رسان اینستاگرام به‌صورت خصوصی است و به معنای «مستقیم و بی‌واسطه» است. اگر شما می‌خواهید متن پیامتان را خود و شخص موردنظرتان ببیند، می‌توانید از دایرکت استفاده کنید.

لایک (Like)

همان‌طوری که می‌دانید لایک به معنای «علاقه داشتن و پسندیدن» است.اگر شما از پستی در اینستاگرام خوشتان بیاید می‌توانید آن را لایک کنید و این‌گونه توجه و علاقه‌تان را نشان دهید. شما می‌توانید تمام پست‌های اینستاگرام و حتی کامنت‌ها را لایک کنید. برای اینکه ببینید چه کسانی پست‌های شما را لایک کرده‌اند، به نوتیفیکیشن‌های خود مراجعه کنید. اگر از لایک کردن پست یا کامنتی پشیمان شدید، می‌توانید آن را آنلایک کنید.

تعامل در اینستاگرام

کامنت (Comment)

کامنت به معنای «اظهارنظر کردن» است. در اینستاگرام نیز هنگامی‌که بخواهید نظر خود را در مورد یک پست بیان کنید، می‌توانید زیر همان پست کامنت بگذارید. کامنت ها توسط همه قابل‌ دیدن است و شما می‌توانید با (   (replyکردن به کامنت ها پاسخ دهید.

اشتراک (share)

هر کاربری در اینستاگرام هنگام مشاهده یک پست حال چه عکس باشد و چه یک ویدیو ترغیب می‌شود تا آن پست را با بقیه به اشتراک بگذارد. این موضوع برای استوری های منتشر شده در اینستاگرام نیز صدق می‌کند. اشتراک‌گذاری از طرف شما می‌تواند به‌صورت ارسال دایرکت به دوستانتان هم باشد

اینسایت (insight)

در پیج های تجاری، قابلیتی به نام اینسایت یا همون «اطلاعات آماری» وجود دارد که امکان آنالیز و بررسی را به ما می‌دهد که یک قسمت آن در اینسایت پیج و قسمت دیگر در استوری و همچنین در زیر پست ها به نام view insights است

 ذخیره کردن (Save)

در اینستاگرام تنها امکان ذخیره‌ای که وجود دارد، سیو کردن در خود برنامه اینستاگرام است. شما هر پستی را که بخواهید می‌توانید سیو و ذخیره کنید و از طریق صفحۀ خودتان به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

دسته‌بندی(Collections)

از این قسمت می‌توانید تمام پست‌هایی که سیو کرده‌اید را دسته‌بندی کنید. با این کار شما کلکسیون خود را ایجاد کرده‌اید.

آرشیو (Archive)

آرشیو در اینستاگرام معادل همان «آرشیو کردن» است. شما می‌توانید پست‌های خود را آرشیو یا بایگانی کنید تا هر زمان که بخواهید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

کپشن (caption)

کپشن در اینستاگرام، نوشته زیر پست است که با آن توضیحات بیشتر و تکمیلی تر را در اختیار مخاطب قرار می دهیم.

جستجو (Search)

سرچ به معنای جست‌وجو کردن است. این‌یکی از قابلیت‌های قدرتمند اینستاگرام است که مخصوص جستجو کردن است. این قسمت شامل چهار بخش است:

سرچ اینستاگرام

 برتر (top)

این قسمت به شما صفحاتی را نشان می‌دهد که بیشترین سرچ‌های خود شما بوده است.

حساب (account)

از این قسمت می‌توانید با جست‌وجوی نام افراد یا کسب‌وکارها پیج اینستاگرام آن‌ها را پیدا کنید. در همین بخش هنگامی‌که شما نام کسی را سرچ می‌کنید، قسمتی به نام Suggested به شما افراد یا پیج‌های مشابه با سرچ شما را نشان خواهد داد.

برچسب(tags)

از این قسمت شما می‌توانید هشتگ‌های موردنظر خود را جستجو کنید تا پست‌هایی که دارای هشتگ موردنظر هستند، به شما نمایش داده‌ شود.

places مکان

زمانی که شما جی‌پی‌اس (GPS) دستگاه خود را روشن کرده باشید می‌توانید در میان مکان‌ها، شهر‌ها و کشورهای مختلف جستجو کرده و تمام عکس و فیلم‌هایی که در آن لوکیشن (location) گرفته‌شده‌اند را خواهید دید.

نوتیفیکیشن (Turn on/off notifications)

با روشن و خاموش کردن نوتیفیکیشن‌های اینستاگرام شما می‌توانید انتخاب کنید به‌دلخواه خود از فعالیت‌های فالوورهای اینستاگرام خود به‌طور آنلاین باخبر بشوید.

بستن کامنت (Turn off commenting)

اگر پستی را در اینستاگرام منتشر کنید و نخواهید کسی راجع به آن نظری بدهد، می‌توانید بخش کامنت آن را غیرفعال کنید. با این گزینه کامنت‌های شما به‌اصطلاح بسته‌شده و کسی نمی‌تواند برای شما کامنت بگذارد.

فالوبک (Follow Back)

اگر کسی شما را فالو کند و شما نیز در پاسخ او را فالو کنید، به اینکار فالوبک می‌گویند.

بلاک( Block)

درصورتی‌که نخواهید شخصی هیچ نشانه‌ای از پیج شما ببیند (از قبیل خود پیج، فعالیت‌های شما و …) و در اصطلاح بخواهید او را از صفحۀ مجازی خود حذف کنید، به‌راحتی می‌توانید او را بلاک کنید.

ریپورت (Report)

با ریپورت کردن کسی به اینستاگرام اخطاری دادید که این شخص فعالیت غیرمجازی دارد. زمانی که تعداد ریپورت‌های کسی ۵/۱ برابر فالورهای پیجش شود، آن پیج توسط اینستاگرام بسته می‌شود.البته با گذاشتن کامنت انگلیسی می‌توان از بسته شدن جلوگیری کرد. هر کامنت انگلیسی سه ریپورت را از بین می‌برد.

شادوبن (Shadowban)

در واقع شادوبن به حالتی گفته می‌شود که اینستاگرام از رشد پیج شما خودداری می‌کند و پیج افرادی را که قوانین اینستاگرام را زیر پا گذاشته باشند محدود کرده و پست‌های آنان را در قسمت اکسپلور و هشتگ‌هایی که استفاده کردید نشان نمی‌دهد و کاربرانی که از طریق هشتگ‌ها پست‌هایتان را دنبال می‌کنند، دیگر نمی‌توانند پست‌های شما را در بخش هشتگ‌ها ببینند.

ادمین (admin)

Administrator در فارسی به معنی مدیر است و ازآنجاکه کلمه Admin  کوتاه شده Administrator است، این اصطلاح نیز دقیقاً به معنی مدیر بوده و تفاوتی بافرم کامل این کلمه ندارد. به این معنی که فردی مدیریت پیجی را بر عهده دارد. برخی مواقع نیز افراد مشهور به علت مشغله زیاد نمی‌توانند مدیریت پیج خود را بر عهده بگیرند؛ بنابراین استخدام ادمین پیج اینستاگرام می‌تواند راهکار خوبی باشد. در این صورت یک شخص مورد اعتماد و حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهد.

اینگیجمنت (Engagement)

اینگیجمنت درواقع ایجاد یک رابطه با مخاطبان در کنار تعهد آن‌ها به ما است این یعنی بتوانیم با محتوا و دیگر فعالیت‌هایمان، کاری کنیم که کاربران در مقابل آن فعالیتی از خود نشان دهند و با ما ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنند؛ و نرخ تعامل یا Engagement Rate یعنی نسبت افرادی که در پیج شما فعالیتی کرده‌اند به‌کل تعداد بازدیدکنندگان آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *